Rachunek ten popularnie nazywany ROR, stanowi bezpieczną, korzystną i wygodną formę gromadzenia pieniędzy oraz przeprowadzania rozliczeń pieniężnych.
Za wkłady zgromadzone na rachunku bank odpowiada swoim majątkiem.
Są one objęte gwarancjami określonymi w ustawie o Bankowym Funduszy Gwarancyjnym.
Osoba występująca o otwarcie rachunku składa w banku wniosek o otwarcie ROR, deklaruje w nim wysokość wpłat na rachunek.
Jeżeli wnioskodawcą jest osoba posiadająca stałe dochody, to deklaruje ona wnoszenie wpłat na ROR w formie stałych wpływów (przelewów) typu:
•Wynagrodzenie,
•emerytura, renta
•zasiłek,
•stypendium.
Jeżeli natomiast wnioskodawca nie ma stałych dochodów to zobowiązuje się do wpłacania określonej kwoty na konto.
Przy otwieraniu rachunku pracownik banku jest zobowiązany prosić klienta o dowód osobisty stwierdzający tożsamość wnioskodawcy.
Oprocentowanie
• Rachunki ROR, oprocentowanie zmienne, kapitalizacja odsetek na koniec roku
Korzyści z posiadania ROR:
•bezpieczeństwo środków ulokowanych na rachunku,
•możliwość regulowania stałych opłat np.: telefonu, energii elektrycznej-za pomocą stałego zlecenia bądź polecenia zapłaty,
•informacje o stanie swojego rachunku za pomocą usługi Hasło,
•obsługa swojego rachunku za pomocą Internetu-dostęp 24 h,
•karty: debetowe, typu "charge",
•możliwość ubiegania się o kredyt w ROR.
Otwarcie ROR następuje:
•po zawarciu umowy i złożeniu w banku karty wzorów podpisów,
•po podpisaniu umowy przez obie strony,
Wszystkie te czynności muszą być dokonane w obecności pracownika banku.
Gdy nastąpi otwarcie ROR klient może złożyć wniosek o:
•otrzymanie blankietów czekowych,
•kartę debetową, typu "charge",
•usługę udzielania informacji - "HASŁO",
•INTERNET BANKING,
•uruchomić linię kredytową.
Klient może wszelkie płatności regulować osobiście, dokonując polecenia przelewu środków pieniężnych, bądź zlecać bankowi dokonywanie comiesięcznych płatności m.in. w formie stałych zleceń, a także przeprowadzać rozliczenia finansowe za pośrednictwem banku - polecenie zapłaty.
Klient może udzielić pełnomocnictwa osobie posiadającej pełną zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwa udziela się w obecności upoważnionego pracownika banku składając pisemne oświadczenie woli.
Udzielone pełnomocnictwo uprawnia do dysponowania rachunkiem tj. wpłat i wypłat w jednostkach organizacyjnych banku.
Klient może dokonać zapisu na wypadek śmierci.
Zapis na wypadek śmierci może być odwołany lub zmieniony przez posiadacza rachunku w dowolnym czasie.